Alla samlingar
Administratör
Lönesättning
Hur startar jag en ny lönesättning? Steg för steg
Hur startar jag en ny lönesättning? Steg för steg

Lönesättning, administratör

Tobias Danielsson avatar
Skrivet av Tobias Danielsson
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

När man ska starta en lönesättning är det viktigt att man har rätt uppgifter i systemet. Man börjar därför med att uppdatera organisationsstrukturen med att läsa in en ny lönefil och se till att det endast är aktuella anställningar med i organisationsstrukturen.

Behöver du hjälp med lönefilen så kan du läsa denna:

Efter du läst in en ny lönefil så kan det vara bra att se över ditt organisationsträd så att alla chefer är kopplade till rätt noder.

Undrar du hur det fungerar så kan du läsa denna:


Om det finns medarbetare som inte ska vara med, skilj ut dem med exempelvis årets löneår så blir det lätt att exkludera dem senare i processen.


När all data är på plats så kan du starta din lönesättning. Det gör du genom att klicka på ikonen för lönesättning och sedan knappen "Skapa lönesättning" som kommer i sidomenyn.

När du skapat lönesättningen så börjar du med att välja ett namn och ett slutdatum.

Efter det så ska du välja vad som händer om en anställd ej uppnått alla godkända betyg i prestationsbedömningen.

Ifall du ej planerar att göra en prestationsbedömning i samband med lönesättningen kan du klicka förbi detta steg.

Nu ska du bestämma vilka inställningar du vill ha för din lönesättning.

Efter du har valt alla inställningar så ska du skapa ett urval för att bestämma vilka som ska vara med i lönesättningen.

När du valt ditt utval så klickar du på knappen "skapa".

Efter att du har skapat lönesättningen så behöver du skapa en prestationsbedömning om du ska ha med det i din lönesättning.

Det kan du läsa mer om hur du gör i denna:


Sista steget innan du ska publicera lönesättningen är att skapa en budget.

Behöver du hjälp att skapa en budget så kan du kolla in denna:



Lönesättning gäller endast för de som har Pay Management.

Vill du veta mer om Pay Management eller uppgradera ditt paket så kontakta Customer Success via chatten eller [email protected]!

Fick du svar på din fråga?