Alla samlingar
Administratör
Lönesättning
Ska du sätta budget för en lönesättning
Ska du sätta budget för en lönesättning

Lönesättning, budget

Albin Bergqvist avatar
Skrivet av Albin Bergqvist
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Innan du kan sätta din budget så måste du för välja dina inställningar för budgeten.

Du hittar inställningarna för din budget under steget "budget" i din lönesättning.

De inställningar som du ska välja är:

"Arbeta med budgetar"

Väljer du "skapa budgetar" så får du som administratör skapa och skicka ut budgeten som dina chefer har.

Väljer du "chefen sätter budget" så får chefen ingen budget alls och får då fria tyglar att sätta lön så som den önskar.

"Bidrag till budget"

Väljer du "medarbetare" så kommer du basera din budget på varje anställning som finns i ditt urval.

Väljer du "enheter" så kommer du basera din budget på varje enhet som finns med i ditt urval.

"Flera påslag"

Väljer du "en lönepåslag" så kommer du endast kunna skapa budget för 1 påslag.

Väljer du "två lönepåslag" så kommer du kunna skapa budget för 2 påslag.Det används oftast för initiativ eller tillämpning av minimilöner.


"Lönens bidrag till budget"

Väljer du "grundlön" så baseras budgetberäkningarna på grundlönen.

Väljer du "totallön" så baseras budgetberäkningarna på totallönen.

Detta gäller endast för månadslöner.




Ifall du valt fel inställningar för budgeten så kan du ändra den via "inställningar" som du hittar när du klickar på de tre prickarna bredvid namnet på din lönesättning.


I inställningarna så ska du vara på fliken "budget".

För att kunna redigera dina budgetinställningar så får du ej ha någon budget så se till att ta bort alla innan du redigerar inställningarna. Har du någon budget skapad så kommer du se en text som säger att du måste ta bort dom först innan du kan redigera.

Efter du valt inställningarna så ska du skapa din budget, Det gör du genom att klicka på "lägg till budget".


Första steget är att välja ett namn till din budget och skriva eventuella kommentarer gällande budgeten.


Nästa steg är att välja ditt urval som din budget ska gälla. De som väljs i urvalet är vilka som kommer bidra till din budget. Listan för urval kommer se annorlunda ut beroende på om du valt medarbetare eller enhet i inställningarna för din budget.


Sista steget är att beräkna din budget. Där får du välja vad din budget ska baseras på. I rullistan kan du välja mellan genomsnittlig arbetstid, procent eller valuta. När du valt hur din budget ska beräknas så ska du bara välja hur mycket.


Mellan varje steg så måste du klarmarkera. När du klarmarkerat ett steg så låser du steget innan från att redigeras. Du kan inte heller börja jobba på nästa steg förrän du klarmarkerat det steget du är på.

Efter budgeten är skapad så kan du publicera din budget till dina chefer. Det gör du genom att klicka på knappen "publicera" och sedan väljer du lönesättning och publicera.

Fick du svar på din fråga?